Od 1. novembra 2012. sve gume proizvedene na evropskom tržištu nakon jula 2012. godine moraju imati specijalne nalepnice sa informacijama o potrošnji goriva, nivou buke i prianjanju na mokrom terenu. Ove informacije nalaze se i u svim reklamnim materijalima kompanija koje proizvode gume.
Dakle, pri kupovini guma, vozač od primene novog zakona ima crno na belo informacije o najvažnijim karakteristikama do kojih je ranije morao da dolazi zaobilaznim putem. Procenjeno je da bi za jednog vozača najvažniji bili podaci o bezbednosti, potrošnji goriva i uticaju na okolinu.
Ovaj propis za cilj ima povećanje bezbednosti na putevima, kao i promovisanje niže potrošnje goriva i smanjenje zagađenja životne sredine. Novo označavanje odnosi se na sve vrste osim na reparirane, off-road, trkačke i druge usko specijalizovane gume.
Zašto baš ova tri kriterijuma?
Kvalitet guma i performanse utiču na potrošnju goriva. Ušteda goriva ocenjuje se oznakom A, što znači da je najštedljivija, pa do oznake G, odnosno najmanje štedljive gume. Verovali ili ne, dobre gume mogu uticati na znantno smanjenje potrošnje goriva (može se uštedeti čak 80 litara goriva tokom trajanja gume), što za rezultat ima uštedu novca i smanjeno zagađenje životne sredine.
Za bezbednu vožnju od izuzetnog značaja je prianjanje na mokroj površini. Performanse se ocenjuju od oznake A, što znači da guma ima najkraći zaustavni put, do oznake G, odnosno gume koja ima najduži zaustavni put. Razlika između ove dve oznake je velika, jer je gumama sa A oznakom zaustavni put kraći do 18 metara.
Buka je veliki neprijatelj životne sredine, pa je ovaj kriterijum uzet u obzir upravo iz tog razloga. Nivo buke koju proizvodi guma izražava se u decibelima i meri se van automobila. Na ceni će biti “tihe” gume, a nivo spoljne buke izražavaće se brojevima crnih talasa. One gume koje se ne čuju toliko, na nalepnici će imati sličicu jednog crnog talasa i dva bela.
Testiranje guma
Sve kompanije koje proizvode svoje gume u Evropi moraju da ocene svoje proizvode prema navedenim kriterijumima. Pre toga, gume moraju biti testirane u uslovima svakodnevne vožnje. Zimske gume testiraju se pri temperaturi između 2 i 20 stepena Celzijusova, a letnje gume pri temperaturi između 5 i 35 stepeni. Kočenje se testira ABS-om pri brzinama od 80 do 20 km/h.
Najpre ćete biti iznenađeni saznanjem da neće sve premijum gume imati A oznaku. Zato što veoma teško da se ova tri parametra izbalansiraju. Na vozačima je da odluče kakvu gumu tačno traže i šta im je najbitnije: potrošnja goriva, prianjanje na mokrom putu ili očuvanje okoline.