Rezervni točak

Rezervni točak

Rezervni točak je dodatni točak koji se nalazi u vozilu, ili prikačen za vozilo, kao zamena u slučaju oštećenja točka koji se aktivno koristi.

Iako je, ustvari, pri zameni uglavnom potrebna samo zamena gume, skoro sva vozila menjaju kompletan točak sa ispravnom gumom, jer bi u slučaju zamene samo gume bilo potrebno imati dodatnu specijalizovanu opremu. A bilo bi potrebno uložiti i više napora i vremena.

Neki rezervni točkovi služe samo kao kratkoročna zamena i ne bi trebalo da se voze na duge staze, već samo dok se ne popravi točak koji je do tada služio. Neki od njih imaju ograničenje brzine do 80 kilometara na sat.

Istorija

Nekada davno putevi po kojima su voženi automobili bili su puni rupa i neravninina, a često je vozilo naletalo na potkovicu, pa su se gume lako bušile. Vozač je onda morao da skine točak sa vozila, demontira gumu, zakrpi je, ponovo je montira, napumpa je i vrati točak. Previše vremena i energije trošilo se na ovaj proces.

Zato su se Walter i Tom Davies 1904. godine dosetili i izmislili rezervni točak. Pošto su se u to vreme vozila proizvodila bez rezervnog točka kao dodatnog elementa, ova dvojica entuzijasta imala su distribuciju za američko tržište i neke evropske zemlje. I sasvim dobro im je išlo!

Automobil američke marke Rambler bio je prvo vozilo opremljeno rezervnim točkom. To je značilo veliko olakšanje za vozače jer su sada vrlo brzo i jednostavno mogli da zamene točak kada im se na lošim putevima nešto dogodi sa aktuelnim.

 

Rezervni točak postao je toliko popularan da su neka vozila imala čak dva, a i proizvođači su počeli da ih nude u paru. Rezervni točkovi na starim automobilima nalazili su se iza prednjih blatobrana. Međutim, godine 1941. vlada Sjedinjenih Američkih Država zabranjuje rezervne gume na novim automobilima usled nestašice kaučuka u svetskom ratu. Slična zabrana bila je na snazi i tokom Korejskog rata 1951. godine.

Treba znati…

Guma na rezervnom točku mora biti istih dimenzija i nosivosti kao guma koja se koristi na vozilu ili mora biti homologovana kao privremeni rezervni točak.

Rezervni točak ne moraju da imaju motorna i priključna vozila ako su gume ili felne opremljene nekim sigurnosnim sistemom za sigurnu vožnju kada je guma izduvana ili ako vozilo poseduje odgovarajuće sredstvo za privremeno osposobljavanje izduvane gume, kao što je pena, sprej, komplet za brzu popravku gume.

Na SUV vozilima rezervni točak se uglavnom nalazi na vratima prtljažnika zbog svoje veličine. Stručnjaci preporučuju da se ovaj točak s vremena na vreme proverava jer je na tom mestu izložen i suncu i kiši, pa može doći do oštećenja koja vozač ne primeti. Kod nekih automobila, kao što je Renault 14, rezervni točak nalazi se pored motora.

Kakvo je vaše iskustvo sa rezervnim gumama?

Nema odgovora.

Ostavi komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *