Činjenica je pritisak u gumama utiče na bezbednost vožnje i životni vek gume. Zato uvek treba da bude na propisanom nivou. Kada pumpate gumu vazduhom, imajte u vidu da one mesečno izgube oko 0,2 bara. Da ne biste svaki mesec trčkarali do vulkanizera, pomaže vam trend savremenog korišćenja guma. Ko god da je punio gume azotom – na ovo se nije žalio.

Punjenje guma azotom je trend preuzet iz auto-sporta i avionskog saobraćaja. Smesa azota koja se ubrizgava u gumu sastoji se od 98 odsto azota, 2 odsto kiseonika i ostalih gasova.

Pumpanje guma azotom

Zašto vozači sve više pumpaju gume azotom? Kada gume pumpate komprimovanim vazduhom, one izgube u proseku od 0,1 do 0,2 bara mesečno. S obzirom da je azot suv i nezapaljiv gas, njegovi molekuli veći su od molekula kiseonika. To sprečava azot da brzo ističe iz gume. Zato nije ni čudo što vozači koji gume pumpaju azotom idu na dopumpavanje na šest meseci. Za pola godine guma napumpana azotom izgubi tek 0,1 bar. Propisani pritisak se zato održava znatno duže u gumama.

To direktno utiče na smanjenje potrošnje goriva i produžava se životni vek gume. S obzirom da se gume napunjene azotom ređe pumpaju, održava se propisani pritisak u gumama, pa je smanjen rizik od pucanja gume pri velikoj brzini.

Možda niste znali, ali gume napunjene azotom manje se zagrevaju od guma napunjenih komprimovanim vazduhom. Azot je termički stabilniji od vazduha, pa se guma sporije zagreva i hladi. Samim tim što se guma manje zagreva, posebno tokom letnjih meseci, produžava se vek trajanja gazećeg sloja.

Gume napumpane azotom imaju manji porast pritiska koji se povećava kada poraste temperatura. Ova prednost pripisuje se stabilnosti azota. Pored toga, azot štedi gorivo i omogućava da guma konstantnije prianja.

Azot sporije oksidira, tako da se ređe javlja korozija na čeličnim felnama, ventilima i unutar žičane strukture gume. To u velikoj meri produžava vek gume. Samim tim, održavanje je jeftinije jer ventili duže traju.

Bezbednosna prednost koja se pripisuje gumama napunjenim azotom je minimalni rizik od samozapaljenja. Ova hemijska reakcija nastaje kada se ista zagreje toliko da dođe do manje eksplozije unutar gume. To može dovesti do pojave izbočina na površini gume, pa i do pucanja gume. S obzirom na manju količinu kiseonika u gumi, azot sprečava ove mikro-eksplozije.

Azot u gumama čini vožnju sigurnijom i udobnijom. Takođe, sprečava trulenje gume, jer unutar gume nema vlage. Utiče i na zaustavni put; vozilo sa gumama punjenim azotom pri brzini od 80 km/h ima u proseku 3 metra kraći kočioni put.

Azot se u gumu ubrzigava specijalnim uređajima i metodom. Guma se montira standardno, pumpa se vazduhom, a onda se vazduh ispusti. Sledeći korak je vakumiranje gume da bi se vazduh sa kiseonikom izbacio, a onda se guma napuni azotom. Kod već montirane gume, najpre se ispusti vazduh, guma se vakumira, pa se napuni azotom.

Gume punjene vazduhom vozači moraju proveravati jednom mesečno, a gume pumpane azotom 2-3 puta godišnje. Kod velikog broja vulkanizera punjenje azotom košta od 100 dinara po točku, a neki ovu uslugu ne naplaćuju vernim mušterijama.

6 Komentara
  1. Nebojsa 11 година ago

    Imali mana kada se gume pumpaju azotom?

  2. Dragan 11 година ago

    Zna li neko koji od proizvodjaca guma ili automobila stao iza pumpanja guma azotom…..

  3. miroslav 9 година ago

    idem podhitno da napunm gume azotom. hvala na korisnim informacijama

    • Ljiljana Pavkov 9 година ago

      Miroslave, drago nam je da smo bili od pomoći.
      Ljiljana, IPG

  4. Tomas 6 година ago

    dali neko pumpa gume azotom na kamione.hvala

  5. Milojko iz Zarkova 6 година ago

    Vazduh koji disemo vec ima 78% azota. Uzmite udzbenik iz hemije vaseg deteta koje ide u osnovnu skolu pa proverite.
    Razlika izmedju 78% i 98% azota u gumama nema nikakvog vidljivog efekta. Osim za onoga ko vam to naplati. Naravno da je kod formule 1 svaki promil poboljsanja bitan, ali da li vi vozite formulu ?

Napiši komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

*

©2024 Internet Prodaja guma doo

Kontaktirajte nas

Pošaljite nam vaše pitanje a mi ćemo vam odgovoriti u najkraćem roku.

Slanje u toku

Log in with your credentials

Forgot your details?