Kontrola guma

Motor pod haubom pokreće vaše vozilo, ali gume su onaj deo vozila koji je u direktnom kontaktu sa putem. Ukoliko motor otkaže, vozilo će stati, a ukoliko gume zakažu, može se dogoditi niz neprijatnosti u vožnji. Zato je veoma važno da redovno kontrolišete svoje gume i time povećate bezbednost vožnje.

Kontrola guma SLIKA 1

Proveravajte pritisak u gumama

Održavanje propisanog pritiska u gumama sprovodi se iz tri veoma važna razloga. Na prvom mestu je bezbednost; gume koje su ispumpane mogu se pregrejati, a prepumpane gume mogu uticati na upravljivost na putu.

Drugi razlog je ekonomičnost. Ispumpane i prepumpane gume pretrpe više oštećenja od onih sa propisanim pritiskom. Upravo zbog toga, moraju se češće menjati. Gume koje nisu dovoljno napumpane imaju veći otpor pri kotrljanju, što automatski znači da vozilo troši više goriva.

Treći razlog za održavanje propisanog pritiska je životna okolina. Gume sa korektnim pritiskom održavaju optimalnu potrošnju goriva. To znači da je emisija ugljen-dioksida manja od emisije vozila na ispumpanim/prepumpanim gumama.

Pritisak u gumama treba proveravati najmanje na dve nedelje. Meri se isključivo kada su gume hladne, jer se u toku vožnje zagrevaju što dovodi do povećanja pritiska. Najbolje je to učiniti pred vožnju, jer temperatura značajno utiče na pritisak u gumama. Na primer, ako je temperatura u garaži 20 stepeni Celzijusa, a napolju je -10 stepeni Celzijusa, pritisak u gumama mora biti 0,3 bara viši da bi bio propisan. Na svakih 10 stepeni Celzijusa treba povećati ili sniziti pritisak za 0,1 bar.

Vizuelna kontrola

Spoljašnja oštećenja gume izaziva interakcija između karoserije i gume, rupe ili predmeti koji se nađu na putu. Ako vaša guma ima spoljna oštećenja, potrebno je da je pregleda vulkanizer, jer manje oštećenje može dovesti do većeg u toku vožnje.

Važno je da sve nepravilnosti na gumi primetite na vreme. Često proveravajte da li su gume izduvane, da li na njima ima posekotina, deformacija ili drugih oštećenja, da li ima stranih tela u gazećem sloju i da li ventili imaju kapice.

Ako ventili ispuštaju vazduh, pritisak u gumama neće biti propisan. Stručnjaci preporučuju da stavite nove ventile kada menjate gume.

Nekada i naglo kočenje utiče na prevremenu zamenu starih guma novim. Pri naglom kočenju usled neočekivanih okolnosti na putu, na gumi se može pojaviti „ćelavo“ mesto. Dakle, ako kojim slučajem na putu naletite na neku životinju ili budete na bilo koji način primorani da naglo zakočite, obavezno nakon toga proverite gume. Ako ste sumnjičavi po pitanju stanja vaše gume, obratite se vulkanizeru.

Obratite pažnju i na rezervni točak. Iako ga nikada niste koristili, može doći do oštećenja samo od stajanja na vratima prtljažnika ili u gepeku.

Centriranje trapa

Reglaža ili centriranje trapa je takođe važan faktor koji utiče na duži životni vek gume. Ovim procesom se podešavaju uglovi točkova zbog bezbednosti, udobnosti vožnje, ali i zbog dužeg trajanja gume. Kontrolu trapa potrebno je raditi na 15.000 pređenih kilometara ili pre, ukoliko primetite da je potrebno.

Dubina šare

Gume se prilikom vožnje logično troše, a posebno se troše prilikom naglog kočenja ili agresivnije vožnje. Kada je dubina šare ispod 3 mm, guma gubi svoja svojstva, a to vam u toku vožnje nije potrebno. Po Zakonu o bezbednosti Saobraćaja Republike Srbije, obavezna minimalna dubina šare za M1 vozila iznosi 1,6 mm za letnje gume i 4 mm za zimske gume. Ako želite da postignete maksimalnu bezbednost i udobnost u toku vožnje, preporučujemo vam da ne čekate da gume dostignu ovaj propisani minimum.

Ako na gumi imate TWI indikator, odnosno indikator istrošenosti gume, na osnovu njega utvrdite kada gumu treba da zamenite. TWI indikator je trougao na bočnom zidu gume koji pokazuje minimalnu dubinu šare.

Ostavi komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *