Najčešći razlog za prevremenu zamenu guma su udari i mehaničko oštećenje gume ili felne. Čak 21% guma zameni se usled mehaničkog oštećenja pre nego što se sama guma istroši.
Do prevremene zamene gume dolazi usled bušenja guma u 12,5%* slučajeva i zbog prosečenja bokova ili gazeće površine u 11%* slučajeva.
*izvor BTMA (Britansko udruženje proizvođača guma)
Tipična oštećenja na gumama kao razlog za prevremenu zamenu guma:
Klobuci i prosekotine
Klobuci (jaje) nastaju usled oštećenja bočne strane gume, ili zbog udara o neki predmet, ili zbog rupa na putu na koju guma može da naleti i preko nje prođe. Struktura bočnog zida je usled udara oslabljena, a unutrašnji pritisak stvara vidljivi klobuk. Pojava klobuka i manjih izbočina obično ukazuju na unutrašnja oštećenja.
Ukoliko primetite ovakva oštećenja trebalo bi što pre da zamenite gumu.
Takođe, sve prosekotine koje su duboke toliko da stižu do untrašnje strukture, čine gumu nebezbednom i potrebno ju je zameniti.
Istrošenost jedne strane gazeće površine
Centriranje ili reglaža podrazumeva podešavanje točkova, tako da budu normalni na podlogu i međusobno paralelni. Ukoliko točkovi nisu dobro centirarni, doći će do neravnomernog trošenja guma.
Takođe, ako točkovi nisu dobro centrirani, tokom vožnje auto „vuče“ u stranu. Sa centiriranim točkovima, vožnja je sigurna i udobna.
Dobro podešeni točkovi utiču i na uštedu goriva.
Ova vrsta habanja ponekad može teško da se primeti, ukoliko se nalazi na unutrašnjoj strani na unutrašnjoj ivici gume.
Rešenje je redovna reglaža trapa, jednom godišnje ili na 10 – 20 hiljada kilometara. Ovde se mišljenja tehničkih lica razlikuju.
Proveravajte ispravnost svog ljubimca i radite redovnu kontrolu guma… da vam duže traje. 🙂