Gume su veoma važan deo automobila. One su jedan od ključnih faktora za bezbednost na putu. Različiti tereni i putevi, zahtevaju različite vrste guma.
Kada kupuju automobile, ljudi se žestoko premišljaju, traže savete i noćima ne spavaju razmišljajući da li je baš taj auto dobar izbor.
Nasuprot tome, većini kupovina guma ne predstavlja važan događaj. Izuzetak je mali broj onih entuzijasta koji znaju da postoje različiti tipovi guma. Ostali uglavnom samo kupuju i zamenjuju klasične gume.
Postoje različite vrste guma koje odgovaraju potrebama vozača i uslovima na putu.
Tubless i Tubetype gume
Hajde da najpre istaknemo razlike i prednosti gume sa unutrašnjom (tubetype) i gume bez unutrašnje gume (tubeless). Ove prve imaju unutrašnju gumu između spoljašnje gume i felne. Ova guma između drži vazduh i pomaže vozilo da se “održi” na točkovima.
Guma sa unutrašnjom gumom osetljiva je na oštećenja usled prekomerne toplote zbog trenja između unutrašnje gume i zida spoljašnje gume. Zato je njihov vek kraći. Međutim, ovo trenje povećava otpor pri rotaciji i smanjuje potrošnju goriva. Do oštećenja može doći i ako guma nije dobro postavljena.
Tubetype guma lako se probuši ako se ekser zabode u nju i rupa nastala u unutrašnjoj gumi brzo se širi, jer je napravljena tanko i pod stalnim je trenjem od spoljašnje gume. To može dovesti do eksplodiranja unutrašnje gume pri velikoj brzini.
Tubeless gume nemaju unutrašnju gumu i pružaju veću sigurnost u vožnji, jer pri eventualnom probijanju ne dolazi do naglog ispuštanja vazduha dok tubetype gume mogu i da eksplodiraju.
Vazduh se u tubeless gumama održava između gume i felne. Većina novih modela automobila ima ova gume, baš zbog navedene sigurnosti.
Tubeless gume gube vazduh u slučaju uboda, ali se napravljena rupa ne povećava, pa je ispuštanje vazduha postepeno i traje mnogo duže. Nedostatak unutrašnje gume smanjuje otpor pri rotaciji.
Takođe, nedostatak unutrašnje gume poboljšava dinamičke sposobnosti, unapređuje upravljanje i ukupne performanse vozila. Tubeless gume povećavaju efikasnost i ekonomičnost automobila.
Ove gume napravljene su od mekše smese. Dizajnirane su da pruže maksimalno prianjanje pri velikim brzinama na suvom putu. Mnogi sportski automobile imaju upravo ove gume koje poboljšavaju upravljanje.
Mekša smesa od koje je napravljena letnja guma znači da će se istrošiti brže.
Mogu se koristiti preko cele godine u krajevima gde je toplo i retko pada kiša. Vozač bi sa letnjom gumom trebalo da bude oprezan, jer ako je dotrajala, ne možete se osloniti na nju na mokrim putevima.
Ekstremna verzija ove gume upotrebljava se u automobilskim trkama i naziva je „slick“ odnosno ćelave gume. One nemaju šare na gazećem sloju tako da guma obezbeđuje maksimalni kontakt sa podlogom.
Ove gume imaju veću gazeću površinu i imaju veće i izraženije šare od standardnih guma. Sve to da bi se obezbedilo maksimalno prianjanje na snegu i bljuzgavici. Kao što i im ime kaže, zimske gume dizajnirane su da se bore protiv hladnog vremena i snega na putu. Zato će se, u slučaju da se duže koriste na vrućem i suvom putu, istrošiti veoma brzo.
Gume za sve sezone uglavnom proizvode premijum proizvođači guma, a na domaćem tržištu nisu u toj meri zastupljene kao letnje ili zimske. Ove gume takođe mogu biti tubetype ili tubeless, a predstavljaju kompromis između upravljivosti i performansi automobila, što je zanemarljivo za većinu vozača u svakodnevnoj vožnji.
To je prosečan tip gume koja ima pristojne vozne karakteristike tokom svih godišnjih doba, bilo napolju suvo, mokro, hladno ili vrelo.
Napravljene su od tvrđeg i otpornijeg materijala da bi im životni vek bio duži, ali obično traju kraće jer tokom vožnje trpe ekstremne promene temperature leti odnosno zimi.
Zbog pokušaja da pomire te ekstreme, cene guma za sve sezone su obično više od guma iste dimenzije u letnjoj ili zimskoj varijanti.
Dizajnirane su tako da ne ispuštaju vazduh kada se probuše, pa vam je omogućeno da nastavite da vozite, ali smanjenom brzinom, uglavnom do 80 km/h.
U takvoj situaciji možete preći najviše od 100 do 200 km, u zavisnosti od vrste gume.
4×4 gume najčešće se montiraju na SUV vozila. Smesa od koje je napravljena guma nije ni meka ni tvrda, već nešto između. Imaju veliki gazeći sloj da bi obezbedile dobro prianjanje na peskovitim i blatnjavim terenima.
Bočni zidovi o 4×4 guma su kruti, tako da lako mogu da se nose sa neravnim površinama i rupama na putu.
Kada ih vozite na normalnim putevima, 4×4 gume veoma su bučne zbog propusta na gazećem sloju. Na takvim putevima se i brže troše, jer je preveliki pritisak gume na asfalt. Ako ih vozite na normalnim putevima, trošićete više goriva zbog dodatnog trenja između gume i puta.
4×4 gume dele se na off-road, on-road i zimske.
Izvor – ZigWheels
Sta su gume sa usmerrenom sarom………….