ESP je elektronski sistem koji služi da se automatski povrati kontrola nad vozilom pomoću kočnice i snage motora, u situacijama kada se gubi kontakt između točkova i podloge (prijanjanje). U trenutku kada se ESP aktivira, upaliće se upozoravajuća lampica.
ESP je nastao kao odgovor na razvoj sistema protiv blokiranja točkova tokom kočenja. Sistem se zove ABS i aktivira se tek kada pritisnete kočnicu. Tokom ostalog perioda vožnje, kontrolu stabilnosti preuzima ESP.
Zapravo, ESP predstavlja integrisanu celinu sa sistemom za kontrolu prijanjanja i ABS – om. Kao i sistem protiv blokiranja točkova, ESP prati brzinu okretanja točkova i druge parametre kao što su praćenje željenog pravca u odnosu na to koliko je volan okrenut.
Dva moguća scenarija gubitka stabilnosti
Vozilo može da izgubi stabilnost na prednjem ili na zadnjem delu. Situacija u kojoj vozač okreće volan u stranu, a vozilo nastavlja da se kreće pravo, govori o gubitku stabilnosti prednjeg dela vozila. Kada vozač naglo okrene volan, a vozilo skrene ali se zadnji deo zanese, govori o tome da je zadnji deo vozila izgubio kontakt sa podlogom.
Kako radi ESP
Princip rada vrlo je jednostavan. Sistem po potrebi automatski koči pojedine točkove i tako utiče na kretanje i zanošenje vozila.
Kada kompjuter detektuje gubitak kontakta između točkova i podloge ili kontrole nad volanom, on može da smanji snagu motora i (ili) angažuje kočnice kako biste zadržali kontrolu nad vozilom. Kočenje se automatski primenjuje na pojedinačne točkove, u zavisnosti od situacije.
Osnovni princip rada ESP je sledeći – kočenjem pojedinih točkova, on utiče na kretanje i zanošenje vozila. Ako samo jedan točak koči, vozilo počinje da se zanosi u jednu stranu. Tada ESP počinje da koči jedan ili dva točka kao kontru, da bi vozilo počelo da se zanosi u drugu stranu. Na taj način se ispravlja putanja kretanja.
Postoji mnogo naziva za elektronski sistem za kontrolu stabilnosti (ESC, VSC, DSC…), ali svaki od njih funkcioniše po istom principu. Pogledajte tehničko uputstvo, kako biste se upoznali sa tim kako ovaj sistem funkcioniše u vašem vozilu.
Šta znači trepćuća lampica ESP
Od velike je važnosti da se upoznate sa tim kako funkcioniše vaš sistem za kontrolu stabilnosti. ESP svetlo na kontrolnoj tabli označeno je simbolom auta sa isprekidanim linijama iza njega i može imati više značenja. Generalno, lampica će zasvetleti kada se kompjuter trudi da uspostavi kontrolu nad vozilom. Ovo svetlo će biti upaljeno samo kada vozilo nije pod kontrolom.
Ukoliko svetlo ostane upaljeno sve vreme, verovatno da je otkriven određeni kvar u sistemu ili je sistem isključen ručno.
Sistem za kontrolu stabilnost ESP pomaže vam da održite kontrolu nad vozilom, ali ipak ne može sve da učini umesto vas. Pokušajte da vozite tako da vam lampica što češće bude isključena. Ako vozite po klizavom putu i lampica neprestano svetli, usporite vožnju, tako da možete lakše da kontrolišete vozilo. Naime, sve smetnje koje sprečavaju rad sistema za kontrolu, treba što pre otkriti i po mogućnosti rešiti.
Da li je bezbedno voziti sa upaljenom lampicom ESP?
Postoje situacije u kojima je potrebno ručno isključiti sistem za kontrolu. To su one situacije kada se vozi sa lancima za sneg ili kada se vozilo izvlači iz snega ili iz peska. Tada će upozoravajuća lampica sve vreme svetleti.
Istraživanja su pokazala da sistem smanjuje broj nesreća. Međutim, on nije i svemoguć. Uvek vozite vrlo pažljivo, a elektronika neka se nađe kao dobrodošla pomoć.
Kakva su vaša iskustva sa zanošenjem vozila i ESP sistemom?